fredag 24 juni 2011

Campingliv

16 juni

När jag och Vilse kom tillbaka till campingen i Horten såg det ut såhär... ;)
Niklas hade lagt ut det mesta på tork och börjat packa för fortsatt färd söderut. Jag och Vilse slängde oss ner på gräsmattan, helt utslagna efter två dagars resande. När Nilklas då frågade om jag var sugen på en vilodag till kunde jag inte annat än att nicka. Första riktigta vilodagen på 10 dagar.
Det är Niklas två öl till vänster och min till höger. Ja, mer öl än så tyckte jag inte att jag hade råd med i Norge... Min kostade ca 25 kr och Niklas kostade ca 55 kr/st (på ICA).
Han var i alla fall sjukt nöjd.

Det blev en underbar dag! Vi cyklade ner till centrum (så ja, cykling blev det även denna dag, dock utan packning) och gick lite i olika sportaffärer. Niklas köpte nya bromsbelägg, eftersom han redan slitit ut sina i alla de backar vi har kört i. Själv hittade jag äntligen ett nytt regnslydd, ett riktigt bra från Bergans. Trots att priset var förvånadsvärt lågt motsvarade det 4 dagsbudgetar. Men ja, det kan vara värt att svälta för att hålla packningen torr. Det gället att prioritera rätt.

Vi pratade om att grilla på kvällen och köpte därför med oss majs hem från stan. Sen insåg vi att det var ganska dumt att slösa pengar på engångsgrill, eller kol, så vi kokte majsen istället. Men med smör och salt belv det ändå riktigt gott!
På campingen var det fullt av små fåglar som skrek (eller pep) efter mat. De satte sig och bajsade både på cyklarna och tältet och fick Vilse att resa på sig och lägga sig någon annan stans (ja, han har lite respekt för fåglar). :) Men så söta de var. Och titta, en kom till och med fram och åt ur handen.
Det var så fint väder hela dagen och på kvällen var det fortfarande ganska varmt. Vi satte upp vårt myggnät och bestämde oss för att ligga där inne och chilla på kvällen. Det är ju så mysigt att vara utomhus, men myggen vill man helst slippa.
Efter en stund tyckte Niklas att det blev för kallt och gick in i tältet. Med en liten podengo i sovsäcken håller man sig däremot alldeles lagom varm, trots att det blåser ganska mycket, så Vilse och jag sov kvar där ute långt in på natten. Jag hade flyttat över dit Niklas låg, närmast hans cykel. Jag vaknade sen på det mest brutala sätt jag någonsin vaknat på, nämligen genom att cykeln välte över mig...! Jag är så himla glad att Vilse låg på andra sidan om mig och klarade sig helt från att få cykeln på sig. Eftersom han låg inne i sovsäcken såg han inte ens vad som hände, så han blev inte särskilt bekymrad. Jag fick ropa på hjälp av Niklas som kom och lyfte upp cykeln. Lite ont fick jag över kroppen och ett märke i ansiktet + lite olja, annars gick det bra. :)

Och vet ni vad jag gjorde sen, som var så otroligt korkat? Mörbultad som jag var efter att jag fått cykeln över mig kröp jag direkt in i tältet och somnade, utan att sätta på det nya regnskyddet som jag så omsorgsfult lagt fram brevid cykeln tidigare på kvällen... Den starka blåsten var ju ett säkert tecken på att regnet var på väg, men det tänkte inte jag på då. Vid 5 på morgonen vaknade jag och hörde regnet mot tältduken och då rusade jag ut för att dra över regnskyddet över den redan våta packningen. Typiskt. Sen regnade det ta mig f*n heeela dagen därpå och det var ett rent helvete att ta sig fram på grund av det plus en massa andra krångligheter, men det är en annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar