fredag 24 juni 2011

Holländsk cykelsällskap

På en campingplats någonstans söder om Belkin träffade vi Peter, en van cyklist från Holland som tagit flyget till Norge för en månads cykling. Eftersom vi, efter en lång krävande dags cykling, kom till campingplatsen vid 22.30, stupade jag i sovsäck nästan direkt och pratade bara som hastigast med Peter innan vi sa godnatt. Och eftersom jag själv inte kände till namnen på de orter vi skulle cykla förbi dagen efter förstod jag inte att han skulle köra samma väg som vi.

På eftermiddagen därpå visade det sig att den färjan han pratat om att han skulle ta var den samma som vi stod och väntade på när han kom cyklandes. Vi spenderade sedan ett dygn ihop och här kommer lite bilder från det:

 
Så mycket man har att prata om med andra långfärdscyklister.

När vi kom fram till stället vi skulle ta en färja från till Risør, visade det sig att den gick först nästa morgon, så vi fick hitta en bit gräs att slå läger på.
 Jag var verkligen tvungen att tvätta mig (efter 3 dagar)! Det var bara att hoppa i där det fanns vatten (i hamnen bredvid den lilla söta färjan). Det var sjukt kallt och det kryllade av fiskar i vattnet och sjöstjärnor på botten. Jag blev också överraskad över att det var saltvatten, tänkte inte på att det var en vik... :P Men hur som helst, det var helt underbart att bli ren.
 Niklas passade också på.
 Badad och lycklig.
 Sköljde av ben och fötter i sötvatten efteråt.
Sen blev det mat, kakor och te.
 Värsta smörgåsbordet ju!
 På morgonen gick färjan ut från viken.
 "När jag blir stor ska jag också jobba på en båt."
 Han hade nog lite dålig syn.
 Norska skärgården är så vacker.
Sen blev det frukost i hamnen.

Niklas och jag ville ta snabbaste vägen  ner till Kristiansand, medan Peter valde den fina cykelrutten längst kusten, så vi skildes vid Tvedestrand.

Peter, om du lyckas med google translate: Lycka till på färden! Kanske vi träffar på varandra igen på någon cykeltur igen någonstans i världen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar