lördag 9 juli 2011

Länge leve hygienen

Någon som har testat att inte duscha eller bada på 6 hela dagar? Jag har. Inget jag rekommenderar, men i alla fall. Försök att föreställa er känslan av att vandra omkring med 6 dagars smuts. Tänk sedan vidare att man under alla de dagarna tränat, från morgon till kväll, ute i gassande sol och sedan sovit i tält på nätterna. Addera därför smutset med stora mängder svett, solskyddskräm om myggmedel. Att krypa ner i en sovsäck, bredvid sin lika stinkande vän och känna sina ben klibba ihop med varandra är inget man egentligen vill uppleva, men så blev det för oss.

Efter dessa dagar var duschen på campingen i Ribe som ett skänk från ovan. Den knapra ekonomin, som ständigt ligger som ett orosmoln över mig, gjorde campingavgiften ångestframkallande, men det var ett måste. Jag var tvungen att få tillgång till internet för att betala månadens räkningar och jag var verkligen tvungen att tvätta mig!

Det kostade 8 danska kronor för 4 minuters dusch. När jag kom fram till duschhuset såg jag en skyllt som visade tre människor under samma dusch. Det kostade 5 kronor att gå in. Jag trodde då att det var någon slags duschsal och att man där kunde duscha hur länge man ville för 5 kronor. Smarto. Det var en familjedusch. Ett badrum med dusch helt enkelt och själva duschandet var lika dyrt som på andra stället.

Men är man ekonomisk (eller urfattig) så är man. Först ägnade jag 10 minuter till att försöka borsta igenom håret som suttit i en rufsig knut i nacken i en vecka. Sen tvätta jag håret grundligt i vasken två gånger. Ansiktet tvättade jag också två gånger. Sen gjorde jag en hårinpackning med balsam och undertiden det satt i tåg jag upp benen och rakade dem en och en i vasken. Sen tvålade jag in hela kroppen noga. 8 kr offrade jag till att sjölja av kroppen under rinnande vatten. 4 minuters dusch alltså, men jag var inne i badrummet i 45 minuter.

Det fanns liksom till och med en hårfön på väggen! Efteråt tyckte jag att mitt hår kändes precis som en barbidockas. En sprillans ny, som man precis lyfft ut ur förpackningen. Hela jag kändes sprillans ny. Denna känsla kommer jag aldrig att glömma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar