onsdag 20 juli 2011

Sammanfattning: Nederländerna

Cykelland nummer 1
Nederländerna är definitivt det bästa landet (av 13 st) jag hittills cyklat genom! Så fantastiskt välorganiserat för cyklister. Det finns cykelvägar intill i princip alla vägar runt om i landet. Till det kommer alla små cykelleder som går mellan städer och byar, en bit från de stora vägarna. Det märks också att man tänkt på säkerhet, vid utformandet av cykelvägarna. Det enda som förvånar oss är att man inte använder cykelhjälmar.

Fina hundraser
Är man galen i hundar som jag kan man inte låta bli att ständigt titta efter inhemska hundraser och göra en checklista i huvudet på vilka man ser:

x Hollandse herdershond, korthårig
- Hollandse herdershond, långhårig
- Hollandse herdershond, strävhårig
x Schapendoes
x Kooikerhondje
x Wetterhoun
x Stabyhoun
x Drentsche Patrijshond
- Hollandse Snoushond

Inte många raser vi missade alltså. :) Holländare (herdehund) såg jag tyvärr bara en, korthårig. Hade väntat mig fler, så jag blev lite besviken. Den holländska schnauzern är väl inte direkt vanlig, så den räknade jag inte med att se. Av dessa holländska raser (jag kan ha missat någon) var kooikern absolut vanligast där vi cyklade förbi. Stabyn kom på andra plats. Schapendoes såg vi bara ett par stycken. Den är annars vanligaste holländska rasen i Sverige (tror jag?).

Trevliga människor och lätt att göra sig förstådd
Efter Tyskland av det skönt att komma in bland människor man kan kommunicera med igen. Holländarna är dessutom väldigt trevliga och tillmötesgående. Väldigt hjälpsamma också. Flera gånger kom det fram folk och frågade om vi behövde hjälp. Det kunde vara när vi stod förvirrade med en karta i handen, eller bara när vi satt på marken och vilade och Niklas cykel låg ner på marken (han saknar stöd).

Det här var vår ungefärliga resväg genom Nederländerna:
Jag tog med Belgien också i den nedre kartan. Känns löjligt att göra en egen karta för en dags cykling. :P

Såhär kan det se ut när man cyklar genom Nederländerna:
 Och på olika sett hade man försökt ordna det säkert och praktiskt för cyklister:
Farthinder på cykelbanan.
Och andra lite mer desperata lösningar för att minimera risken för kollisioner, som i denna trafikerade tunnel. Man har alltså byggt trappsteg/avsatser och två hjulspår på sidorna. På det sättet tvingades man leda cykeln upp och ner.
 Buss med cykelsläp.
Parkeringshus för cyklar.
 Och olika avancerade och väl fungerande cykelställ. Den här typen av våningsställ var ganska vanlig i städerna.
På färjan från Zeeland hade cyklarna gott om plats i cykelrummet.
Överallt hade man räknat med cyklister.
 Tack för besöket fina cykelland!

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Jag har bott i Amsterdam och vet att Holland är världens bästa cykelland.Det handlar inte bara om bra cykelbanor utan om hela attityden kring cyklar. Barn lär sig tidigt att cykla, trafikkunskap finns på schemat redan i kindergarden. och att cykla är bara naturligt.Jag har cyklat mycket i Amsterdam och upplevt att t.om spårvagnen stannar för cyklisterna. Man känner sig säker."Det är inte farligt att cykla i Holland och därför används ingen cykelhjälm." Varför blir man förvånad över det? Kanske är det vi svenskar som är överdrivet ängsliga för när jag berättat att barn i Sverige inte får cykla till skolan förrän de är 12 år och att de måste ha hjälm möts man ibland av gapskratt.

    SvaraRadera