onsdag 6 juli 2011

Sammanfattning: Norge

Dyrt

Man kan ju inte berätta för någon att man ska till Norge utan samtalet direkt leder in på de norska priserna. Men inte trodde jag att det skulle vara så farligt. Jag har varit i Norge innan, men bara när jag var liten och slapp betala själv. Nu vet jag att en matbudget på 50 spänn om dagen inte fungerar i Norge, inte ens om man bara lever på "First Price"-mat (Norges motsvarighet till Eldorado eller Euroshopper). En dag när det började ösregna och vi sökte skydd på McDonalds uteservering kände jag mig tvungen att köpa något där inne. Det blev en mellanpommes för 31 norska kronor.

Backigt

Det går upp och ner, upp och ner. Hela tiden. Norge är inget land för den som cyklar med 25 kg packning efter cykeln (+ 15 kg packning på cykeln). Även när jag låg på den lägsta växeln och stog upp och trampade klarade jag inte att ta mig upp för en del backar. Då fick jag hoppa av och leda. Ibland kom Niklas och sköt på vagnen bakifrån. Nedförbackarna varså branta och kurvorna ofta utformade så att man var tvungen att bromsa ordentligt nedför. Vi hade nog en medelhastighet på under 10 km i timmen. :P Norge tog därför mycket lägre tid att cykla igenom än vad vi hade beräknat.

Såhär kommer jag för alltid att minnas Norge.
Vackert

Vi cyklade mest genom djupa skogar, men en del skärgård fick vi också se. Så himla fint och välskött Norge är!

Trevliga människor

Alla är så vänliga, snälla och hjälpsamma. I trafiken visar bilisterna verkligen hänsyn till cyklisterna, saktar ner och lämnar företräde på ett helt annat sätt än i Sverige. Flera gånger förvånades vi över hur lungt och fint de körde.

Krångliga cykelleder

Det var tyvärr lite pensionärsvarning på cykellederna i Norge. Väldigt vackert, men alldeles för långa omvägar. de riktar sig endast till de som vill cykla runt och mysa, inte till de som vill framåt till ett bestämt mål. En del landsvägar hade cykelbanor, men långt ifrån alla. De vägar som gick genom skogarna var direkt farliga att cykla på då de var rellativt smala och saknade vägrenar.
Man får räkna med att cykelleden helt plötsligt leder in i en lerig liten skog. Men Vilse gillart i alla fall!
Såhär cyklade vi genom Norge:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar