torsdag 4 augusti 2011

Men ååh, mina saker... :´(

Jag tyckte att jag hade gjort sådana fynd när jag inhandlade alla mina nödvändiga tillbehör till fantastiska priser innan resan. Lite surare känns det dock nu, när grejer börjar strula och gå sönder.

Första snyfthistorian:
 Mina skor. :( De var så fina och passade perfekt. Kanske inte världens bästa kvalité, men luftiga och sköna. För några dagar sedan började ena skon knarra, vid varje tramptag. Störigt, tyckte jag, men tänkte inte så mycket mer på det. Efter ett par dagar, när jag bromsade in och skulle sätta ner fötterna, fick jag inte av högerfoten från pedalen. Det resulterade i att jag trillade (resans första fall för min del) och slog upp knät, samt slog sönder min backspegel. Riktigt surt. När jag tittade upp ser jag att hela klossen slitits av skon och kvar är bara en lös, tunn gummibit som går att flytta omkring. Inget som går att laga. Först tänkte jag att jag helt enkelt får cykla utan klipps resten av månaderna. Vilket är extremt surt nu när man verkligen är van att kunna använda kraften runt hela tramptaget. Men nu har jag insett att det tränger upp en massa vatten genom hålet i sulan, så att ena foten blir blöt bara man går på fuktigt gräs.
 
Jag önskar att jag bara kunde slänga fram 85 euro och köpa dessa fina cykeldojjor på Intersport. Men jag får gå runt med en hålig sula ett tag till.
 
Sen den här jäkla regnjackan alltså. 199 kr på Stadium. Bra pris, syns bra i trafiken. MEN, efter två timmars cykling i regn ser man ut såhär.
Syns kanske inte så bra på bilden, men det är en strimma av torrt tyg över ena bröstet, annars är resten av tröjan dyngsur. Helt ärligt. Hur kan man sälja en "regnjacka" och sen råka glömma att berätta för kunden att just den här regnjackan inte är vattentät? Det har regnat i mer än hälften av alla våra resdagar och jag är så extremt trött på att vara blöt.
 Okej, jag älskar mitt tält. Ett Nordpol Fagerfjell 2. Det är rymligt, relativt lätt, enkelt att sätta upp, bra ventilation och allt till ett mycket överkomligt pris. MEN tältpinnarna är sjukt kassa. De har spruckit flera gånger på olika ställen, på två av de tre pinnarna. Problem har jag fått lösa genom att såga av de spruckna delarna av rören. Detta i sin tur har givetvis resulterat att pinnarna har blivit kortare och kortare och tillslut inte kunnat hålla tältet uppe ordentligt. För att förlänga ena pinnen tog jag två små plaströr som kommer från hundbajspåsrullarna och drog linan genom dem. Stadga i denna konstruktion fick jag av att såga av en metallpinne och lägga in i rören.
 
Så lite silvertejp runt det hela.
Skitbra, det höll i 9 nätter, wihoo. Hur jag ska få upp tältet ikväll har jag inte den blekaste aning om.
För nu ser pinnen ut såhär...

Suck.

3 kommentarer:

  1. Trotts alla motgångar (som hör till en resa) så är jag fortfarande väldigt avundsjuk på er resa! Sätt upp ett PayPal-konto och lägg ut en donera knapp på webbsidan så vi kan sponsra dig!
    http://www.PayPal.com

    SvaraRadera
  2. Trots alla motgångar är jag superglad över vår resa och jag njuter (nästan) varje dag! :)

    Haha, ja. Jag ska bygga vidare på idén och se om jag kan komma på något bra donationssystem. ;)

    SvaraRadera