måndag 1 augusti 2011

Regnéville sur Mer

Klockan är nu 8:03 och jag ligger inne i tältet och passar på att skriva lite till bloggen. Om en halvtimme kommer brödbilen hit till campingen och när den tutar ute på grusplanen får man dra på sig sandalerna och gå de 50 metrarna för att köpa nybakt bröd från bageriet.

Vi fastnade lite igen. Egentligen skulle vi bara stanna här i Regnéville över natten, men en natt blev till tre nätter. Människorna här är helt underbara. När vi rullade in på den lilla campingen, som breder ut sig runt en gammal nedlagd tågstation (som nu fungerar som toaletter och dusch) blev vi glatt välkomna av de campinggäster vi rullade förbi fram till vår campingplats. Niklas skulle sedan gå på toa och då hörde jag efter en stund att han stod och pratade med en man på Svenska(!). Han heter Yves och trots att han bara bott i Sverige ett år i början av 80-talet pratar han otroligt bra svenska. Tillsammans med honom blev vi bjudna på "apéritife" av ytterligare två grannar och första kvällen blev därför riktigt trevlig. Grannarna pepprade oss med frågor om resan och Yves översatte fram och tillbaka som värsta vana tolken.

Sen berättade grannarna om tidvattnet. Tydligen är det här området de tredje i världen där tidvattnet är som kraftigast. Vi gick bort till muren, där det breder ut sig ett stort grönt fält och Yves berättade att när tidvattnet är som högst täcker vattnet hela fältet. Vi var helt fascinerade när vi hörde om vattnet och frågade "när kan vi se detta?". Yves gick då in i sin lilla husvagn och hämtade en liten kalender där han kunde se när vattnet rann in och ut varje dag. Månens placering i förhållande till solen avgör hur hög kraften blir i vattnet, så experterna räknar hela tiden ut mycket vatten det kommer att bli och vilken tid det kommer. Tiden skiljer sig så mycket som ungefär 45 minuter per dag.

Det var fredag kväll och kalendern visade att tidvattnet skulle komma in över fältet på söndag kväll. Niklas och jag tittade på varandra och bara "det här måste vi se, ska vi stanna?". Vattnet skulle vara som kraftigast på tisdag, men söndag skulle ändå vara värt att se försäkrade Yves. Två dagar i den vackra, franska byn skulle också ge mig lite tid att fixa klart en sak, som jag ska visa er senare. Så vi bestämde oss, Regnéville skulle bli vårt hem i två dagar till.

Nu känner vi oss som hemma här på campingen. Vi är också ganska poppis bland övriga campinggäster. Vi hälsar glatt "bonjour" när vi går förbi husvagnarna och grannarna hälsar glatt tillbaka. Sen hör vi hur de entusiastisk berättar om oss för andra grannar. Inte för att jag förstår franska så bra, med vissa ord kan jag urskilja. Som le vélo (cykel), la Suède (Sverige) och le chien (hund). Rykten om de galna cyklisterna med hunden har nu spridit sig över hela campingplatsen.

Efter att man varit på resande fot i 53 dagar är det en rätt skön känsla att vakna upp på morgonen och låta tältet stå kvar där det står. Det ligger nog lite i människans natur att vilja slå sig till ro och att skapa sig ett hem. Ett eget litet revir. När vi har suttit här utanför tälten, på våra campingstolar och tittat ut över havet har vi verkligen kunnat slappna av. Det har nog gjort oss gott. För några dagar sedan ringde jag hem till killen som hyr min lägenhet och frågade om han kan tänka sig att hyra den ett par månader extra och det tackade han ja till. Från början var det sagt 4 månader. Jag hade i och för sig räknat med att det skulle ta ett par veckor extra, men inte mer än 4,5 månad. Men stressen som vi, eller framför allt jag, kände för att hinna runt Europa i tid förstörde charmen med resan lite. Så nu har jag tagit två månader extra semester och kan därmed slappna av och njuta av resan (jag vet, lyllos mig, det är bara stålar som saknas). En månad extra cykling och eventuellt en månad extra för att stanna och jobba någonstans, om jag hittar något jobb.

Så, nu tutar brödbilen! Nu blir det frukost, sen drar vi söderut mot Rennes. Vi hörs!

(Men självklart ska ni få se lite bilder från Regnéville först.)
Vår vackra utsikt gör en helt lugn i själen.
 Apéritife (före-maten-sprit) hos grannarna första kvällen. Mycket trevligt!
 
Yves tog oss med till en liten marknad och det var en upplevelse i sig. Vi köpte frukt, ägg och ost.
 En massa lokalt, gott vin fanns också till förfogande. Det blev en flaska från Nantes, som vi besöker om några dagar.
 Sen blev det mellanmål med frukt och ost.
 "Melon?" kanske ni tänker om det där oranga i mitten...
 Oh nej, en mycket smaklig ost här från trakterna är vad det är.
 Vi skalade också av cyklarna och tog oss ut på en liten tur runt byn.
 Fantastiskt mysigt ställe det här.
Apéritife andra kvällen. Sällskapet kunde inte varit bättre! (Jag satt alltså på pallen med Vilse + bädd i knät innan jag tog fotot. Är medveten om att det ser lite skumt ut.)
 
Tar en Berger och skålar för min familj (den halvan som heter Berger i efternamn).
 Helt otrolig syn. Vattnet har dragit bort ungefär 3 km och där ute promenerar folk och plockar snäckor.
 Ännu roligare syn var båtarna som stod parkerade i hamnen.
Vår fina campingplats. Det gröna fältet innan havet, som är ett par hundra meter brett, blir helt täckt med vatten när tidvattnet är som kraftigast. Naturen är fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar