onsdag 24 augusti 2011

Solskydd

Värmen kom lite som en chock för oss i samband med att vädret blev bra igen. Sedan vi kom ner i dessa södra delar av Europa, har det regnat eller i alla fall varit mulet, den mesta av tiden. Jag trodde verkligen att vi var beredda på värmen, men hur mycket man än tänkt på det gick det inte att föreställa sig hur det skulle bli.
Jag insåg snart att Vilses solskydd på vagnen inte riktigt räckte till i denna värme. Speciellt med tanke på att Vilses "knep" för att klara värmen är att sticka ut huvudet på sidan av vagnen, där det inte finns något solskydd.
Jag letade febrilt efter ett bra skydd, men i ett par dagar blev det olika mer eller mindre bra lösningar, som denna:
 Sen hittade jag det perfekta parasollet! I en barnvagnsaffär. Skitdyrt var det, men jag lyckades pruta ner det från 25 euro, till 15 euro. :) Då var jag tvungen att välja beige (som såg ut att vara en väldigt svårsold färd). Men om jag hade fått välja mellan den, blå, röd eller svart så hade jag ändå valt den här.
 Det går att justera den hit och dit på olika sätt.
Och jag har pysslat lite själv, med små band. Typ sådana man får till kameror och mobiltelefoner. De har små plastknäppen, så att jag lätt kan knäppa av dem när jag ska fälla ihop parasollet. Med dragskor kan jag justera och spänna parasollet så att det inte fladdrar i vinden när vi cyklar. Det blev hur bra som helst!

2 kommentarer:

  1. hahahaa... ja varför inte. om det inte är tillräckligt tungt att cykla med vagn kan man ju sätta fast ett paraply som bromsar lite också ;)
    kraaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  2. Haha, jag vet. Bara det psykologiska, att man vet att man har en "fallskärm" där bak bromsar upp. ;P Men vad ska man göra? Han måste ju ha skugga (över hela sig).

    SvaraRadera